Ghidul complet de achiziție pentru biciclete electrice - review-biciclete.ro
www.review-biciclete.ro
Ajută-ne să creștem, DISTRIBUIE!
Ghidul complet de achiziție pentru biciclete electrice

Ghidul complet de achiziție pentru biciclete electrice

Probabil că ai observat de-a lungul ultimilor ani că au apărut din ce în ce mai multe modele de biciclete electrice pe străzile orașului tău. Ceea ce era cândva o nișă în domeniul velo reprezintă în prezent una dintre cele mai căutate și dorite tipuri de biciclete, acest fapt datorându-se în mare măsură şi avansării tehnologice din ultima vreme.

Modelele de biciclete electrice devin din ce în ce mai variate și mai versatile. Acesta este și motivul pentru care ele sunt tot mai căutate, atât de către publicul tânăr, dar și de către persoane adulte. Dacă acum zece ani puteai alege din cele câteva variante, în prezent există multe sute de tipuri de biciclete electrice, care mai de care mai diferite și mai complexe.

Cu toate acestea, în mod cert există persoane pentru care acest segment velo este unul încă nou și tocmai de aceea a fost creat acest ghid, care îți va explica pe îndelete toate lucrurile pe care trebuie să le știi și de care ar fi bine să ții cont atunci când te interesează achiziționarea unei biciclete electrice. Astfel, aici vei găsi informații în legătură cu modul lor de funcționare, componentele esențiale, unele dintre întâlnite doar pe acest gen de biciclete, tipurile diferite de biciclete electrice și multe altele.

La finalul ghidului vei știi exact ce pot oferi diverse modele de biciclete electrice și care dintre ele sunt ideale pentru stilul tău de viață. Astfel, cunoscând toate detaliile tehnice de care ai nevoie, vei putea face o alegere informată cu privire la viitoarea achiziție.

Pentru început, haide să vedem ce este și ce nu este o bicicletă electrică.

Ce sunt bicicletele electrice?

Care este primul lucru care îți vine în cap atunci când te gândești la cuvintele ”Biciclete electrice”?

Dacă îți imaginezi modele velo incredibil de rapide, pe care se găsește montat un motor mare, asemănător motocicletelor și cu care poți face curse de viteză în momentul în care pleci de la semafor, se poate să nu fii chiar la curent cu subiectul (joc de cuvinte intenționat), așa că ai nevoie cu siguranță de acest ghid.

Termenul ’’bicicletă electrică’’ se referă la orice bicicletă care este dotată cu un motor electric, folosit pentru a te asista în momentul pedalării spre înainte sau care realizează întreaga deplasare de unul singur. Aceasta mai poartă și numele de e-bike sau booster bike.

În principiu, cam asta este definiția. Cu toate că există desigur multe tipuri de modele și variații între biciclete electrice și între diverși producători, caracteristicile de bază includ un motor și faptul că aceasta rămâne în continuare o bicicletă, însemnând că are un sistem de transmisie bazat pe pedale. Totodată, ghidarea și frânarea rămân identice cu cele de pe modelele clasice.

biciclete electrice

Așa cum le sugerează și denumirea, motoarele au o propulsie electrică, spre deosebire de cele întâlnite pe scootere sau motociclete, ale căror motorizare este pe bază de carburant. Bateriile reîncărcabile sunt cele care generează energia necesară motorului pentru a realiza deplasarea, iar acestea se pot încărca prin mai multe modalități, care vor fi prezentate în acest articol, la un alt capitol.

De cele mai multe ori, modelele de biciclete electrice nu vor fi foarte diferite de variantele clasice, în afară de compartimentul special cu care vor veni echipate, unde se vor regăsi bateriile. Acestea pot fi montate fie pe portbagajul din spate, fie în interiorul cadrului, în acest caz down-tube-ul fiind mai gros față de variantele standard.

De asemenea, celelalte componente care ajută la propulsia unei biciclete electrice sunt foarte discrete și atent mascate și ascunse. În funcție de model, se poate ca de cele mai multe ori nici să nu observi vreuna dintre ele, în afară de baterii. Dar vom discuta puțin mai târziu despre acest aspect.

Un alt lucru de care ar fi bine să ții cont este acela că bicicletele electrice sunt în mare parte, în continuare, niște biciclete obișnuite. Pot fi pedalare, manevrate și controlate exact așa cum ai face în cazul unei variante clasice, cu mențiunea că ai un motoraș al cărui scop este de a te ajuta. Dacă bateriile rămân fără energie sau dacă tu simți că ești într-o formă fizică mai bună în timpul unei plimbări, poți pedala liniștit până acasă, exact cum ai face pe un model standard.

De reținut că există mai multe genuri de biciclete electrice. Așadar, așa cum vei descoperi citind în continuare, vei putea opta pentru modele ce fac parte din categoria MTB-urilor, a celor de șosea, de oraș sau chiar și pliabile.

Istoria cu biciclete electrice

Chiar dacă pare ceva mai greu de crezut, istoria cu biciclete electrice începe acum mai bine de 100 ani, cu toate că mare parte a modificărilor și inovațiilor s-au produs în ultimii zece ani.    

Primele patente pentru biciclete electrice au ieșit pe piață încă din 1890. Unul dintre ele a aparținut unui om ce se numea Ogden Bolton Jr, care a gândit o bicicletă cu motorul inclus în roata din spate. Cu toate că nu avea decât o singură viteză, motorașul putea genera o putere de 100 amperi cu ajutorul unei baterii de 10 volți. Destul de bun raportul, dacă te gândești.

Schita prima bicicleta electrica

La doar doi ani distanță Hosea W. Libbey a patentat un model de bicicletă electrică ce era propulsată de un motor electric dublu. Acesta era montat în dreptul angrenajului, lucru care s-a dovedit a fi extrem de eficient. Pe la jumătatea anilor 1990, cei de la Giant au emulat acest design pe variantele lor de biciclete electrice.

După această invenție a lui Libbey, nu au mai avut loc multe alte modificări în ceea ce privește modelele de biciclete electrice, pentru că industria velo în sine a suferit un declin în ceea ce privește popularitatea. După terminarea Celui De-al Doilea Război Mondial, producătorii de biciclete au început să fabrice modele din ce în ce mai ieftine, iar unele precum MTB-urile sau variantele de oraș au început să fie din ce în ce mai râvnite, relansând, practic, lumea ciclismului.

H W Libbey  schita bicicleta electrica

La jumătatea anilor 90 se încerca fabricarea unor motoare tot mai mici ca dimensiuni. Tocmai de aceea, între 1993 și 2004 se produceau anual cu 30% mai multe biciclete electrice, în comparație cu anul precedent. În acea perioadă, bateriile erau unele pe acid, greoaie, în special cele montate pe modelele ieftine. Numai variantele mai scumpe veneau cu acumulatori Li-ion, NiMH sau NiCd, toate dintre acestea oferind o perioadă mai lungă de funcționare între încărcări și o greutate mai mică.

Tot atunci au apărut și din ce în ce mai multe kituri care puteau fi montate pe o bicicletă standard, pentru a o transforma într-una electrică. Acestea foloseau energia rezultată în urma pedalării pentru a furniza putere motorului, în plus față de cea dată de baterii.

kit-uri de montaj pe biciclete normale

Deja de prin anul 2007, bicicletele electrice erau tot mai des utilizate de către cei care făceau naveta către muncă, în special în zonele intens populate din Asia. Spre exemplu, în China ele constituiau între 15 și 20% din totalul bicicletelor existente pe străzi.

În prezent, modelele de biciclete electrice reprezintă un element foarte important în industria velo. Foarte mulți cicliști tradiționali adoptă acest nou stil de pedalare fie pentru a-și completa colecția de biciclete, ori pentru a înlocui variantele standard cu care fac naveta către muncă cu unele inovative, ce țin pasul cu tehnologia.

Cu toate că inițial au fost gândite ca biciclete cu un impact mic, folosite în special pentru plimbări line, la viteze mici, în zone urbane, în prezent există o mare varietate de modele electrice, în ceea ce privește stilul de pedalare, pornind de la biciclete pliabile și până la MTB-uri cu full-suspension.

Avansarea continuă a tehnologiei nu poate decât să te bucure, pentru că de la an la an apar baterii tot mai puternice și eficiente, cu greutăți mai mici față de predecesorii lor și cu un randament mai crescut, făcând modelele de e-bike tot mai performante.

Componente comune întâlnite pe biciclete electrice

Cu toate că mare parte a pieselor ce vor fi întâlnite pe un e-bike sunt comune tuturor modelelor velo, există și unele componente pe care le vei întâlni doar pe biciclete electrice. Toate sunt centrate în jurul motorului și sunt folosite pentru a alimenta bicicleta. Acestea vor fi prezentate în continuare.

Cuprins componente

Motoare/transmisie

Motorul este, desigur, componenta principală a unei biciclete electrice. Acestea sunt disponibile în diverse forme și variante. Principalul lor scop este acela de a propulsa bicicleta și/sau de a oferi asistență ciclistului la pedalare. Ele pot fi montate în diverse locații pe cadrul unui e-bike, incluzând butucul roții față, ori cel al roții spate sau întrepătruns în sistemul de transmisie.

  • Motoare montate în butuc

Se pot găsi fie în butucul roții din față, fie în cel al roții din spate a unei biciclete electrice și reprezintă cel mai comun motor întâlnit pe un e-bike. Există două tipuri principale de motor montat în butuc: directe sau cu viteze.

1. Motor în butuc direct

Motor in butuc direct

Sunt cele mai simple motoare existente pe biciclete electrice. Practic, carcasa butucului este parte a motorului și prezintă un inel mare de magneți foarte puternici montat în interiorul ei. Când motorul funcționează, el se rotește și învârte roata direct, de aici și denumirea acestuia.

Acest sistem este unul simplu, dar destul de eficient. Costul de producție este mic și tocmai din această cauză este adesea întâlnit pe biciclete electrice ieftine. Din păcate, motorul trebuie să fie mare pentru a produce suficientă putere încât să poată pune bicicleta în mișcare. Unul de mici dimensiuni nu ar reuși să învârtă roata și tocmai din această cauză greutatea unui model performant va fi ceva cam mare.

2. Motorul în butuc cu viteze

Motorul in butuc cu viteze

Acesta este ceva mai complex față de varianta prezentată anterior, dar tocmai din această cauză este mai ușor și mai mic. Cu toate că motorul funcționează la capacitate și viteză maximă tot timpul, modificând vitezele vei putea controla puterea acestuia. Practic acesta va trece de la niște roți cu torsiune mică, la unele cu torsiune mare, în funcție de necesitățile traseului ales. Aceste roți prezentate și în poza de mai sus reprezintă vitezele în sine.

Motoarele de acest tip oferă o viteză de pedalare mai mare decât cele directe și o greutate mai mică, dar din păcate componentele ce se găsesc în mișcare cu timpul se vor degrada, la fel ca vitezele unei biciclete standard, când după ceva mai multe utilizări, lanțul începe să sară de pe pinioane. Iar cum roțile sunt unele mici, proiectate pentru a se învârti cu viteză, cu cât ciclistul este mai greu sau cară pe bicicletă greutate mai mare, cu atât acestea se vor deteriora mai rapid.

Probabil că citind aceste descrieri, te întrebi care dintre aceste două tipuri de motorizări sunt mai bune. Ei bine, răspunsul este ”depinde”. Dacă te interesează mai degrabă să ai o bicicletă electrică ușoară și vrei să pedalezi mare parte a turelor pe care le dai și doar din când în când să apelezi la motorul electric, atunci cel cu viteze este ideal pentru tine. Pe de altă parte, în eventualitatea în care îți dorești să te bazezi pe motor pentru a căra o greutate mare, cu riscul de a pierde la capitolul viteză, atunci cel direct este mai indicat.

Așa cum a fost specificat și ceva mai devreme, în funcție de poziția motorului în butuc, acesta se poate găsi fie pe roata din față, fie pe cea din spate. În continuare vor fi prezentate avantajele și dezavantajele fiecărui astfel de sistem în parte.

  • Motoare montate pe roata din față

În general, acestea au rolul de a trage bicicleta. Astfel că ele vor veni cu următoarele avantaje:

  • Îți transformă bicicleta într-un 2 x 2, dacă se poate folosi un termen din domeniul auto. Practic tu controlezi roata din spate prin pedalare, iar cea din față este rotită de către motor. Acest sistem poate fi foarte avantajos, în special pentru plimbări pe teren ceva mai dificil, cum ar fi zăpadă, nisip sau zone cu nămol. Din această cauză, modelele de biciclete roți groase electrice vor veni cu astfel de motoare;
  • Poate fi montat orice tip de transmisie pe bicicletă: single speed, cu angrenaj pedalier multi-speed și casetă cu pinioane, controlate de schimbătoare și deraioare sau chiar viteze în butuc;
  • Sunt ușor de montat și demontat de pe biciclete electrice, pentru că nu este prinsă și transmisia în sistem (lanț, deraior etc.).

Dezavantaje:

  • Unora dintre cicliști li se poate părea senzația de a fi trași înainte de către roata din față puțin ciudată, în vreme ce alții o vor detesta cu totul;
  • Din moment ce greutatea pe roata care este alimentată de motor este mică, aceasta va avea tendința de a se învârti în gol în momentul în care se accelerează pe suprafețe cu aderență scăzută, cum ar fi pietrișul, sau atunci când urci pe pante agresive;
  • Vin cu putere destul de mică, de 250 – 350 Wați. Cu toate că există și variante ceva mai puternice, ele nu sunt foarte des întâlnite pentru că furca nu oferă o atât de mare stabilitate încât acestea să poată fi montate;
  • Au tendința de a da rateuri la urcările foarte abrupte.
  • Motoare montate pe roata din spate

Rolul acestora este acela de a împinge bicicleta spre înainte. Astfel de motoare vin cu următoarele avantaje:

  • Mare parte a cicliștilor sunt obișnuiți cu senzația de propulsie ce vine din partea din spate, din cauză că 99.99% dintre biciclete sunt construite în așa fel încât transmisia să rotească roata spate;
  • Tendința roții de a pierde aderența este mult mai mică, deoarece mare parte a greutății ciclistului se lasă pe spatele bicicletei;
  • Există o paletă mare de opțiuni în ceea ce privește puterea motorului, pornind de la 250 și până la 750 Wați, datorită faptului că platforma oferită de cadrul bicicletei este mult mai stabilă decât furca.

Dezavantaje:

  • Sunt ceva mai greu de instalat, din cauză că trebuie să ai grijă la deraior, lanț etc.
  • Și ele au tendința de a da rateuri atunci când dorești să urci pante foarte agresive;
  • Modelele de biciclete electrice dotate cu astfel de motoare, care pe deasupra mai au și bateriile montate pe spate, vor avea mare parte a greutății centrată pe zona triunghiului, fapt care va afecta manevrabilitatea. Totodată, vei întâmpina probleme și la căratul pe scări;
  • Cu cât motoarele sunt mai puternice, cu atât va trebui să montezi spițe mai groase și mai rezistente.
  • Motoare All-in-One
Motoare all-in-one

Tipul acesta de motoare găzduiesc totul în butucul roții sau în roata în sine: motor, baterii, controler etc. Ele se găsesc montate fie pe roata din față, fie pe cea din spate și vin cu aceleași avantaje și/sau dezavantaje ca în situațiile de mai sus în ceea ce privește poziționarea butucului. În continuare vor fi prezentate punctele pro și contra ale acestui sistem.

Pro:

  • În general sunt privite ca ușor de instalat și dezinstalat, pentru că implică montarea sau demontarea întregii roți din față sau spate, plus alte câteva componente, care nu sunt prea dificil de instalat;
  • Aspectul va fi unul foarte curat – unele persoane se poate chiar să nu observe faptul că au în față biciclete electrice;
  • Unele astfel de sisteme pot fi controlate prin intermediul unui smartphone, putând astfel să ajustezi diverse setări.

Contra:

  • Repararea sau înlocuirea anumitor piese ce fac parte din sistem se pot dovedi a fi destul de complicate, comparând cu alte stiluri de motoare. Adesea s-ar putea să fie nevoie să trimiți roata către service-ul companiei care a fabricat sistemul, pentru ca acesta să fie reparat;
  • Vin cu o singură mărime pentru baterii, lucru care este dezavantajos, din moment ce unele motoare pentru biciclete electrice îți permit înlocuirea lor cu altele mai puternice, dacă vrei;
  • Găzduirea bateriei atât de aproape de motor o va expune la căldură suplimentară generată de acesta, fapt care se poate să scurteze durata de viață a acumulatorului.
  • Motoare mid-drive
Motoare mid-drive

Sunt motoare care transmit energia direct sistemului de transmisie, ajutând astfel ciclistul în urcările foarte agresive și oferind o experiență de pedalare naturală, mult mai asemănătoare cu cea trăită pe biciclete standard.

Vin cu următoarele avantaje:

  • Sunt cunoscute pentru faptul că oferă suficientă putere pentru ca ciclistul să poată urca pante lungi și abrupte, deoarece gestionează foarte bine treptele inferioare ale bicicletei, menținând rpm-ul într-un interval eficient, fără ca motorul să se înece, cum se întâmplă în cazul celor în butuc;
  • Sunt de asemenea capabile să administreze foarte bine și treptele superioare, oferindu-ți astfel o viteză bună de rulare pe teren drept sau descendent;
  • Din vreme ce poziționarea motorului este în dreptul angrenajului pedalier, greutatea acestuia va fi foarte bine distribuită pe toată lungimea bicicletei electrice. Dacă și bateriile vin montate tot pe zona centrală, atunci este și mai bine din acest punct de vedere;
  • Înlocuirea roților este foarte ușoară deoarece nu sunt fire sau sisteme care să încurce;
  • Mare parte a lor merg montate fără nici un fel de problemă pe un sistem de transmisie cu deraior și schimbătoare.

Dezavantaje:

  • Din moment ce întreaga putere se transferă direct în transmisie, aceasta se va deteriora ceva mai repede ca în mod normal (lanț, pinioane, deraior etc.);
  • Pentru ca motorul să opereze cum trebuie, va fi necesar să alegi vitezele potrivite pentru traseul pe care îl ai în față. Dar dacă ești obișnuit cu schimbarea vitezelor pe biciclete clasice, lucrul acesta nu va fi o problemă;
  • Multe dintre motoare vor simți atunci când vrei să schimbi viteza și vor reduce puterea, pentru a-ți permite să faci acest lucru, în vreme ce unele nu o vor face, rezultând o trecere bruscă între trepte;
  • Mare parte a acestor motoare pot fi montate doar pe cadre de biciclete special adaptate pentru ele.
  • Motoare pe fricțiune
Motoare pe frictiune

În general, aceste motoare au o rolă care stă pe roată și care cu ajutorul fricțiunii transferă energia prin acea rolă.

Acestea prezintă următoarele avantaje:

  • Pot fi montate pe o mare paletă de biciclete standard, venind cu un kit foarte simplu de instalare;
  • Sistemele sunt unele destul de simple, dar acest fapt reprezintă un avantaj, pentru că nu se pot defecta prea multe la ele.

Dezavantaje:

  • Motoarele de tipul acesta nu funcționează chiar cum ar trebui în condiții de umiditate crescută, pentru că fricțiunea dintre rolă și roată scade;
  • Totodată, nu funcționează prea bine cu cauciucuri ce vin cu un profil foarte noduros, specific MTB-urilor;
  • Estetic se poate să nu se prezinte la fel de bine ca altele.

În funcție de tipul de bicicletă pe care îl ai și de tipurile de teren pe care îți place să te plimbi, motoarele electrice pot face față oricăror condiții: de la urcări agresive, la pante abrupte, de la nisip, la zăpadă. Tot ce trebuie să faci este să alegi un sistem potrivit stilului tău de pedalare.

Cu toate că vitezele de plimbare pot diferi de la un model la celălalt, mare parte a motoarelor nu vor oferi viteze mai mari de 32 km/h, mai mult ca o regulă de health and safety.

Baterii

Bateriile unei biciclete electrice reprezintă unele dintre cele mai importante componente ce intră în alcătuirea acesteia. Fără o baterie bună, nu vei putea ajunge nicăieri, indiferent de dotările cu care bicicleta vine. Din moment ce tehnologia în ceea ce privește acumulatorii avansează de la un an la altul, ar fi bine să știi către ce model să te orientezi, pentru a avea cele mai bune performanțe.

Din această cauză, în continuare vor fi prezentate principalele tipologii de acumulatori.

  • Baterii plumb-acid

Bateriile plumb-acid, sau SLA cum mai sunt ele numite, sunt unele dintre cele mai ieftine tipuri de acumulatori folosiți pe biciclete electrice. Sunt ușor de reciclat, iar costul mic se datorează mai multor factori:

  • Cântăresc de două ori mai mult decât cele NiMh și de trei ori mai mult ca cele pe litiu, venind în același timp cu o capacitate de utilizare mult mai mică față de ele;
  • Durata de viață este la jumătate față de cele pe nichel sau litiu;
  • Foarte sensibili, iar din această cauză, dacă ai de gând să folosești cu adevărat e-bike-ul, ar fi bine să te asiguri că nu vine cu astfel de baterii în dotare.

Ca un mic avertisment – dacă vezi o reclamă pentru biciclete electrice și observi că prețul de achiziție al acestora este mult prea mic pentru a fi adevărat, cel mai probabil bateriile cu care vin sunt în genul celor prezentate aici. Chiar dacă prețul de achiziție pentru acumulatori plumb-acid este foarte mic, bicicleta ce îi are în dotare va fi mai degrabă o jucărie și nu una cu adevărat performantă.

  • Baterii nichel-cadmiu (NiCd)

Gram per gram, bateriile acestea au o capacitate mai mare față de cele plumb-acid, lucru de care ar fi bine să ții cont. Însă prețul de achiziție este unul destul de ridicat, iar din cauza faptului că mineralul cadmiu este unul foarte toxic pentru mediu și greu de reciclat, tipul acesta de baterii devine încet-încet destul de rar întâlnit pe modelele noi de biciclete electrice, chiar dacă durata de viață a acumulatorilor este una bună.

  • Baterii nichel-metal hydrit (NiMh)

Acumulatorii NiMh sunt ceva mai eficienți ca cei de mai sus, dar au și un cost de achiziție mai mare. Chiar dacă din punct de vedere al performanțelor stau mai bine ca toate variantele prezentate până acum, sunt ușor de reciclat și țin cel mai mult, de la an la an apar tot mai puține modele de biciclete electrice care să fie dotate cu astfel de baterii.

Motivul este simplu: Li-ion.

  • Acumulatorii litiu-ion (Li-ion)

Încet dar sigur, acestea au devenit bateriile standard în industria e-bike-urilor și nu numai. Pe lângă faptul că mai bine de 90% din biciclete vin cu astfel de acumulatori, îi vei întâlni și pe laptopuri, telefoane mobile, chiar și mașini. Acestea țin mai mult și generează cea mai mare putere dintre toate tipurile de acumulatori prezentate până acum, la o greutate net inferioară tuturor celorlalte modele.

Din păcate, pentru a le face funcționale, inginerii trebuie să lucreze foarte mult la ele, pentru că adesea vor avea tendința de a se autodistruge sau de a lua foc (cum a fost și în cazul unei celebre companii de telefonie mobilă). Din această cauză, prețul de achiziție al lor va fi unul mare, iar cel mai probabil acesta nu va scădea prea curând.

Pe lângă aceste variante, care sunt cele mai întâlnite și cunoscute, mai există alte trei, relativ noi, dar al căror cost de achiziție este foarte ridicat, motiv pentru care vor fi întâlnite doar pe modelele de top:

  • litiu-ion polimer (Li-pol) – din punct de vedere al puterii și duratei de viață nu diferă de un Li-ion clasic, dar diferă prin faptul că este mai stabil, motiv pentru care poate fi turnat în forme foarte interesante, nemaiavând nevoie de un înveliș protector foarte gros. Din această cauză, tot mai multe companii apelează la tehnologia polimer pentru modelele lor inovative de biciclete electrice;
  • litiu-cobalt (LCO) – este o altă variantă de Li-ion, care are o densitate mult mai mare față de predecesorul ei, însemnând că oferă mai multă energie, pentru dimensiuni și greutăți mai mici;
  • litiu-magneziu (LiMg204) – mulți experți pretind că această nouă tehnologie inventată de inginerii de la Nissan este cea mai bună de pe piața acumulatorilor. Bateriile țin cel mai mult și generează un volum de energie net superior variantelor de până acum.

Desigur că pe lângă modul în care sunt construite, bateriile pot diferi și în funcție de voltaj, capacitatea de încărcare, greutate, modul de gestionare al încărcării și ciclurile de încărcări totale. Durata de viață al acumulatorilor depind de folosirea și întreținea lor, dar și de categoria din care fac parte.

Bateria unei biciclete electrice este în general ușor accesibilă, permițându-i ciclistului să o demonteze foarte simplu de pe bicicletă pentru a o încărca separat, în casă, spre deosebire de cum se întâmplă în cazul unei mașini electrice, care trebuie ea dusă cu totul lângă o sursă de curent.

Dacă inițial tipul de baterii era foarte limitat, în prezent din ce în ce mai mulți producători vin cu diverse variante îmbunătățite, pentru a le înlocui pe cele vechi, lucru excelent, în special pentru cicliștii care doresc să își facă un upgrade modelului pe care deja îl dețin.

Controllere

Controller-ele sunt ceva mai complicat de explicat din punct de vedere tehnic și al științei care stă în spatele lor, dar de dragul simplității haide să le definim ca dispozitivele care controlează viteza unui motor electric, care acționează și ca o frână dinamică în același timp. Un controller folosește puterea de la baterii și apoi o trimite mai departe către motor. În funcție de tipul de motor, vei avea nevoie și de anumite controllere specifice.

Modul de funcționare este următorul: controller-ul trimite semnale către motor folosind voltaje diferite. Acestea detectează direcția rotorului dar și viteza acestuia, în același timp. De acolo, controller-ul reglează puterea motorului, pentru o funcționare impecabilă. Odată ce te obișnuiești cu operarea controller-ului, îți vei putea da seama când să dai mai multă sau mai puțină putere motorului, pentru a avea parte de o cursă mai fluidă și mai puțin solicitantă pentru motor.

Butonul de accelerație

Biciclete electrice butonul de acceleratie

Bicicletele electrice pot funcționa fără să fie nevoie ca tu să pedalezi, cu ajutorul unui buton de accelerație, la fel ca în cazul motocicletelor, scooter-elor sau al moped-urilor. Acesta poate fi un simplu buton sau, cel mai adesea, poate fi sub forma unei manete ce se rotește, ca în cazul schimbătoarelor clasice întâlnite pe biciclete.

Spre deosebire de motociclete, atunci când acționezi butonul de accelerație poți fie să oprești ori să pornești motorul, nu și să controlezi cât de tare să accelereze acesta. Astfel că vitezele le vei controla din schimbătorul de viteze, la fel ca la o bicicletă normală, iar motorul doar va pedala pentru tine.

Modelele de biciclete electrice care au în dotare un motor ce oferă numai asistență la pedalare, nu și un control complet al acesteia, nu vor avea nevoie de buton de accelerație.

Tipuri de biciclete electrice

În funcție de tipul unei biciclete electrice, există trei mari categorii de biciclete electrice:

  1. Pedelec
  2. S-Pedelec
  3. Twist-N-Go

Acestea vor fi descrise ceva mai amănunțit în continuare:

1. Pedelec – denumirea i se trage din englezescul pedal-electric, care de fapt înseamnă o bicicletă ce vine cu asistență la pedalare. Astfel, după standardul Uniunii Europene, motoarele de pe astfel de biciclete electrice te vor ajuta să învârți brațele pedalierului dar doar până când atingi viteza de 25 km/h, după care ești pe cont propriu.

Tipuri de biciclete electice pedelec

Cu toate că acest sistem îți poate oferi destul de multă asistență în momentul în care te plimbi, pedelec-urile reprezintă cele mai slabe biciclete electrice în ceea ce privește puterea motorului. Senzația de pedalare este una foarte naturală, doar că vei avea ceva mai multă viteză în situațiile mai dificile.

2. S-Pedelec este o variantă îmbunătățită a pedelec-ului, care nu are o limită superioară de viteză în momentul în care pedalează și ciclistul. Asta înseamnă că dacă dorești, poți depăși viteza de 25 km/h, iar motorul te va ajuta în continuare. Bicicletele ce fac parte din această categorie te vor ajuta să atingi viteze mari, fără să fie nevoie să depui un efort la fel de mare cum ai face-o dacă ai fi pe o bicicletă standard. Sunt ideale pentru turele lungi, unde asfaltul este ideal pentru viteză.

Biciclete electrice S-pedelc

3. Twist-N-Go – în această categorie intră bicicletele care au buton de accelerație. Ele funcționează ca și variantele de mai sus, cu beneficiul major că vei putea atunci când dorești să stai liniștit în șa și să pornești motorul, iar acesta va prelua întreaga pedalare, tu nefiind nevoit să faci nici un efort. În cele mai multe cazuri, motoarele pot oferi și asistență la pedalare, dacă ciclistul dorește, dar ai și opțiunea de a lăsa motorul să facă toată treaba.

Biciclete electrice Twist-N-Go

Stiluri de biciclete electrice

Dacă ceva mai sus am discutat despre tipurile de biciclete electrice existente, în continuare vor fi prezentate stilurile diferite de e-bike-uri, în funcție de utilitatea lor. Astfel, poate că înainte de achiziția unui model știi sigur că vrei să îl folosești pentru a face naveta către muncă, sau în scop recreațional, ori pentru a merge să explorezi cărări nebătute de oameni prin pădurile din împrejurimi. Odată ce te-ai decis exact cum și în ce mod dorești să folosești bicicleta electrică, fii convins că vei putea găsi un model perfect adaptat stilului tău de pedalare.

Biciclete electrice de munte

Biciclete electrice de munte

Acum 15 ani, simpla idee de montare a unui motor pe un MTB părea ceva de domeniul SF-ului. Primele modele ce au ieșit pe piață erau greoaie și nu ajutau cu aproape nimic. Din contră chiar, te încurcau la pedalare din cauza greutății suplimentare pe care trebuia să o cari pe pantele abrupte.

Ei bine, în ultimii ani, datorită avansării tehnologiei, acumulatorii au devenit din ce în ce mai compacți și mai ușori, iar motoarele tot mai puternice, astfel că în prezent mountain bike-urile electrice pot străbate exact aceleași porțiuni de teren ca și o bicicletă standard de munte, cu mențiunea că te mai și ajută pe urcările agonizante.

La ce trebuie să te uiți înainte de achiziționarea unei biciclete electrice de munte?

1. Motorul – înainte de achiziționarea unei biciclete electrice dedicate mersului pe munte, uită-te la puterea și capacitatea motorului. Ține cont de faptul că numărul de km cu care producătorul se laudă pe cutie este obținut în laborator, în condiții optime de funcționare și se poate ca realitatea să difere puțin. Ca sfat, ar fi bine să înjumătățești acea valoare, pentru a avea o marjă de siguranță și ca să nu ți se întâmple să rămâi cu bateria goală în mijlocul traseului.

În ceea ce privește puterea, motoarele de pe biciclete electrice de munte ar fi bine să fie din gamele superioare, deci între 500 și 750 W ar fi ideal, pentru a face față solicitării intense de pe urcările abrupte. Cu toate acestea, trebuie să ai grijă la lege. Reglementările Uniunii Europene dictează că motoarele electrice ce depășesc viteza maximă de 25 km/h, necesită permis din cel puțin categoria AM, dedicată mopedurilor, pentru a circula pe drumurile publice.

2. Suspensii – ca la orice MTB, suspensiile sunt foarte importante în ceea ce privește abordarea zonelor cu teren accidentat. Acestea preiau șocurile astfel încât tu și bicicleta ta să nu fiți nevoiți să le resimțiți prea tare. Cu cât suspensiile sunt mai bune, cu atât plimbarea va fi mai confortabilă. Astfel, există atât variante de e-bike dotate doar cu suspensie pe față, ori și pe față și pe spate, numite și full-suspension.

Deși în ceea ce privește absorbția șocurilor, un full-suspension este mai indicat pentru a face față zonelor de off-road ceva mai agresive, însă această variantă nu este ideală și pentru un e-bike – zona suspendată din spate se poate clătina în special în timpul coborârilor în viteză, făcând bicicleta destul de instabilă.

3. Frâne – ca la orice MTB, frânele sunt foarte importante în ceea ce privește siguranța ta ca ciclist. Dacă la unele variante standard, un V-brake de calitate este suficient, în cazul modelelor de biciclete electrice de munte, o frână pe saboți pur și simplu nu ar face față intensității de pedalare, în special dacă motorul mai este și unul puternic.

Dacă te vei mișca precum un ciclist profesionist, datorită asistenței oferită de motor, vei avea nevoie și de un sistem de încetinire pe măsură, vorbind aici de frâne pe disc, fie ele mecanice, sau, mai bine, hidraulice.

Biciclete electrice cu roți groase

Biciclete electrice cu roti groase

Acestea pot fi considerate ca o subcategorie a modelelor de biciclete electrice de munte. Ele sunt construite în așa fel încât să poată face față terenurilor acoperite cu zăpadă, nisip, pietriș etc., pe care alte biciclete ar avea probleme în a le traversa. Roțile groase cu profil extrem de noduros și lat, plus cadrul greu și durabil ajută și la deplasarea pe suprafețe de off-road pe care un MTB clasic nu s-ar descurca.

Dacă mai adaugi și motorul electric, pe lângă dotările cu care un fat bike vine, vei avea o bicicletă foarte puternică ce poate străbate până și cele mai inaccesibile zone.

Biciclete electrice de șosea

Cu toate că pentru mulți cicliști ceva mai profesioniști, cărora le place la nebunie ca după o tură pe asfalt de câțiva zeci de km să simtă arsura în picioare, variantele de biciclete electrice pentru șosea reprezintă un sacrilegiu, mai există și rideri ca noi, ceva mai puțin experimentați, care preferăm puțin ajutor, în special pe porțiunile de drum cu pantă ascendentă.

Biciclete electrice de șosea

Modelele de biciclete electrice de șosea pot prezenta design-uri diferite. Astfel, vei putea întâlni unele ce au motorul și bateriile montate ca o adiție pentru downtube, caracteristică mai des întâlnită pentru gama de produse entry-level. Totodată, există și opțiunea ca automatizarea să fie inserată cu totul în down-tube, acesta din urmă fiind puțin mai lat ca în cazul unui road bike clasic, dar desigur că pentru astfel de modele prețul de achiziție va fi ceva mai mare.

La ce trebuie să fii atent când te uiți după modele de biciclete electrice de șosea?

  • Greutate cât mai mică, la fel ca în cazul road bike-urilor clasice, cu cât greutatea este mai mică, cu atât și viteza de pedalare va fi mai mare, dar ține cont de faptul că și motorul plus acumulatorii adaugă câteva kilograme în plus;
  • Rezistență – atât cadrul, cât și roțile și jantele trebuie să fie fabricate din materiale durabile și cât se poate de ușoare, adesea putând întâlni modele compuse din fibră de carbon;
  • Aerodinamică – rolul unui road bike, chiar dacă vorbim despre biciclete electrice sau standard, este acela de a se deplasa cu viteze mari, pe distanțe lungi, așa că un rol foarte important în efortul depus de ciclist îl va avea inclusiv construcția și aerodinamica bicicletei.

Biciclete electrice hibrid         

Biciclete electrice hibrid

Aceste modele de biciclete electrice sunt ideale pentru toate tipurile de trasee și de gusturi, datorită versatilității lor. Așa cum le sugerează și denumirea, sunt un mix între cursiere, care au ca scop principal viteza și MTB-uri, ce sunt renumite pentru rezistența lor.

Rezultatul este o bicicletă mai solidă decât cursierele, dar nu la fel de grea ca mountain bike-urile. Unele vin cu suspensie pe față, ceva mai adaptate pentru turele off-road, în vreme ce altele au furca fixă, fiind mai degrabă specializate pe viteză.

Adesea, cei care achiziționează astfel de biciclete electrice le vor folosi atât pentru naveta către și dinspre muncă, precum și pentru turele de relaxare din week-end, bucurându-se astfel de adaptabilitatea lor. Datorită structurii ceva mai solide, vor face față foarte bine bordurilor și gropilor atât de des întâlnite în orașele noastre.

Biciclete electrice de oraș

Acestea de cele mai multe ori vor fi niște biciclete electrice relativ ieftine, cu cadru din oțel, roți ceva mai groase și late, al căror scop nu este acela de a oferi performanțe deosebite, ci trăiri plăcute în momentul plimbărilor. Cu alte cuvinte, ai putea spune despre cruisere (cum mai sunt ele numite) faptul că reușesc să capteze esența ciclismului și anume plăcerea de a pedala și de a te relaxa.

Biciclete electrice de oraș

Din punct de vedere tehnic, aceste modele velo vin cu puține viteze, multe dintre ele fiind single-speed, iar un maxim ar fi undeva la șapte trepte. Ideea de a monta un motor pe acest gen de bicicletă este una foarte bună, pentru că astfel vei avea parte de curse și mai destinse, lipsite de efort. În plus, cele mai multe biciclete electrice de oraș vor oferi o poziție confortabilă și verticală în șa, pentru un plus de relaxare.

Din moment ce o vei folosi în special într-un mediu urban, va trebui să oprești de foarte multe ori, fie la treceri de pietoni, fie la stopuri, așa că în cazul acestor biciclete electrice ar trebui să fii atent ca accelerația motorului să fie una bună. Chiar dacă viteza maximă de deplasare a acestuia nu este esențială, este important să știi că poate accelera suficient de eficient pentru ca tu să nu fii nevoit să pedalezi prea mult. Tot din cauza opririlor dese, asigură-te că bateriile sunt unele de calitate, pentru că acest stil de pedalare tinde să le golească ceva mai repede.

Biciclete electrice pliabile

Biciclete electrice pliabile

Mare parte a modelelor de biciclete electrice pliabile sunt ceva mai mici și mai ușoare față de variantele prezentate anterior. Poziția scaunului este una verticală, făcându-le ideale pentru pedalat prin traficul urban, astfel că scopul principal al lor este fie acela de tranzit (de acasă până la stația de tramvai, metrou etc.) fie de navetă.

Un mare avantaj al pliabilelor este acela că oriunde ai fi, dacă se întâmplă să te prindă ploaia sau să intervină ceva și să trebuiască să ajungi mai repede la destinație, îți strângi bicicleta, chemi un taxi, o bagi în portbagaj și ai plecat. Sau urci într-un mijloc de transport în comun și te-ai ferit de ploaie, ajungând la muncă uscat.

Totodată, beneficiezi de spațiul pe care altfel l-ai fi pierdut pentru depozitarea bicicletei. O pliabilă ocupă mai puțin de jumătate dintr-o bicicletă standard. Îți poate încăpea sub biroul de la muncă sau în debaraua de acasă, plus că nu mai trebuie să urci pe scări, cele șapte etaje până la apartament, cum se întâmplă în cazul bicicletelor clasice, care sunt prea mari și nu încap în lift.

Cui i se adresează modelele de biciclete electrice?

Cu siguranță variantele de biciclete electrice nu sunt pe gustul tuturor. Cu toate că în ultimii ani s-a tot lucrat la design, cele mai multe modele care fac parte din segmentul entry-level și care pot fi achiziționate la prețuri mici sau decente, vor veni cu forme nu foarte atrăgătoare. Așa că poți înțelege de ce unii oameni preferă să nici nu se uite după e-bike-uri. Cu toate acestea, ele prezintă unele avantaje, pentru anumite game de cicliști, indiferent de experiența lor. Așadar, cele mai multe biciclete electrice vor fi folosite pentru:

Navetă

În special cei care obișnuiesc să pedaleze spre locul de muncă ce se află la distanțe relativ mari vor beneficia de avantajele deținerii unei biciclete electrice. Și este și logic: dacă tot folosești bicicleta pentru a te deplasa spre muncă, de ce să nu faci mai puțin efort cu ajutorul unui motor ce preia mare parte a pedalării?

Chiar și dacă distanța până la muncă este una mică, multe persoane dacă fac până și puțin efort pe vreme ceva mai caldă vor transpira incredibil de mult, iar cămașa le poate arăta de parcă abia a fost scoasă din maşina de spălat. Cu ajutorul unei biciclete electrice, menținerea unei viteze de cruising de 15 km/h îți va părea floare la ureche. Ca și cum ai pedala pe o pantă descendentă, pe toată durata drumului.

Chiar și dacă nu ai probleme cu efortul, tot se poate să beneficiezi de ajutorul unei biciclete electrice în momentul în care în drumul spre muncă ai de urcat un deal sau o pantă ceva mai agresivă. Până la urmă, de ce să nu beneficiezi de un ajutor, dacă tehnologia îţi permite?

Principalul scop pentru care persoanele fac naveta către muncă pedalând este acela de a economisi timp pe care altfel l-ar pierde stând la semafoare. Știi cu siguranță sentimentul, în special dacă locuiești într-un oraș ceva mai mare. Modelele de biciclete electrice te vor ajuta să navighezi mai repede pe străzile lăturalnice, pentru a scăpa de cozi, indiferent de ruta pe care o alegi. Nu va mai trebui să te ferești de pante, de frică să nu ajungi transpirat sau obosit la birou.

Călătorii/turism

Turismul pe bicicletă este mai popular în prezent decât a fost vreodată și crește de la an la an. Cu toate că deținerea unui model de bicicletă de șosea sau hibrid foarte ușor și performant te va ajuta, tot va trebui să pedalezi pentru a străbate fiecare centimetru din asfaltul care ți se întinde în fața ochilor. În special dacă plănuiești să parcurgi o distanță mare, acei centimetri se vor tot adăuga, iar tu îi vei resimți, cu cât te depărtezi de punctul de start, cu atât mai mult.

Dacă abordezi acest stil de pedalat din șaua unei biciclete electrice, asistența oferită de motor îți poate dubla sau chiar tripla distanța parcursă în decursul unei zile, reducând totodată timpul de pedalare. Acesta va prelua greul plimbării, lăsându-te pe tine să pedalezi constant, pentru o perioadă mai lungă de timp, conservându-ți astfel energia.

Dacă ești un ciclist a cărui cea mai mare plăcere este de a străbate zeci sau sute de km pe zi, modelele de biciclete electrice se vor dovedi un adevărat game-changer, deoarece te vor ajuta să îți depășești toate recordurile legate de distanțele parcurse.

Reabilitare

Pedalatul este una dintre cele mai bune activități în ceea ce privește reabilitarea și recuperarea în urma unor accidente sau probleme ale piciorului, genunchiului, gleznei etc. În timp ce pedalarea în sine este benefică și impactul acesteia asupra ligamentelor și a mușchilor este mic, tot se poate ca efortul depus să fie unul ceva prea mare pentru starea oaselor tale, ori pentru condiția fizică în care te afli, imediat după un tratament.

Modelele electrice oferă o asistare ajustabilă la pedalare, pe care pe biciclete standard nu o vei găsi. Astfel, pacientul nu va trebui să depună un efort prea mare pentru a se putea deplasa, crescând cu cât se simte mai în forță intensitatea și scăzând asistența oferită de motor.

Fitness

Cu toate că ideea unei biciclete electrice îți poate părea fix opusul unui antrenament de întreținere, acest lucru este departe de adevăr. Aşa cum a fost prezentat până acum, știi deja că motorul poate fi oprit sau pornit, după cum dorești.

Astfel că ciclistul se poate bucura de puțin exercițiu cardio, dar atunci când obosește și simte că nu mai poate pedala, nu este nevoit să coboare din șa, pentru a-și căra bicicleta până acasă, mergând pe lângă ea și ținând-o de coarne. Pur și simplu pornește motorul, iar acesta preia conducerea.

Când simte că poate da din nou la pedale, o poate face, în timp ce primește asistență de la componenta automată.

Beneficiile deținerii unei biciclete electrice

În mod cert deja ți-ai făcut o idee legată de avantajele pe care modelele de biciclete electrice le oferă. De la confort în timpul plimbărilor, la economia financiară, cele mai importante beneficii urmează să fie prezentate în continuare.

1. Eco-friendly

Chiar dacă este destul de subestimat, impactul deținerii unei biciclete electrice asupra mediului este unul foarte mic și tocmai din această cauză este primul prezentat în lista noastră de beneficii. În mod cert deja știi că bicicletele sunt foarte eco-friendly și probabil că te gândești că montarea unor baterii pe un astfel de mijloc de transport nu face altceva decât să îi mărească amprenta de carbon.

Ei bine, chiar dacă într-adevăr, vei consuma ceva energie electrică pentru a încărca acumulatorii, datorită asistenței oferite de motor vei putea străbate distanțe mult mai mari în comparație cu cele din șaua unei biciclete obișnuite, renunţând astfel la nevoia de a mai scoate maşina din garaj.

În mod cert ai văzut pe stradă sau poate chiar cunoști persoane care stau incredibil de bine din punct de vedere fizic și care nu se tem de pedalarea pe distanțe mari. Există în mod cert oameni antrenați, ce pot străbate fără niciun fel de problemă Autostrada Soarelui în șa, în momentul în care doresc să ajungă pe litoral pentru a face o baie în mare. Ei bine, mare parte a cicliștilor nu sunt atât de dedicați acestui sport, așa că simpla idee de a se deplasa pe distanțe ceva mai mari, pedalând, le poate părea un efort pe care nu doresc să îl facă. Din această cauză, preferă să apeleze la mașină.

Datorită asistenței oferite de motorul de pe biciclete electrice, până și cicliștii mai puțin experimentați, atunci când este vremea frumoasă afară, vor putea renunța la autovehicul, pentru a merge la muncă ori la piață pe bicicletă. Cu timpul, pedalând, își vor antrena mușchii, astfel că vor apela din ce în ce mai puțin la partea automată a e-bike-ului, în modul acesta renunțând la mașină și scăzând și amprenta de carbon pe care o produc.

2. Eficiență

E-bike-urile sunt mult mai eficiente în comparație cu bicicletele convenționale. Motivul principal este unul destul de evident – motorul electric. Chiar dacă și în cazul modelelor de biciclete electrice tot va trebui să pedalezi, datorită asistenței oferite de energia provenită din acumulatori, tu va trebui să depui un efort mult mai mic.

Cu alte cuvinte, primești mult mai mult în cazul unui e-bike pentru același efort: dealurile abrupte sunt mai ușor de urcat, distanțele lungi nu te mai obosesc atât de tare, iar menținerea unei viteze de deplasare decente nu necesită atât de multe revoluții ale brațelor pedalierului, în comparație cu o bicicletă convențională.

Toate beneficiile de mai sus se traduc într-o eficiență mult mai bună la pedalare, permițându-ți ție deplasarea pe distanțe mult mai mari și ajungerea la destinație mai odihnit ca înainte.

3. Ușor de folosit

Cu toate că la auzul termenilor ”biciclete electrice”, te poți gândi că mecanismul de funcționare este unul foarte complex și greu de înțeles, în special pentru cei ce nu au afinități tehnice, sistemul este unul foarte simplu compus dintr-un motor, baterii, plus câteva alte piese ce pun în mișcare roțile.

Cu toate acestea, e-bike-ul este tot o bicicletă, cu pedale, ghidon, șa, roți, transmisie și frână, toate identice cu cele întâlnite pe alte modele velo. Se poate chiar, teoretic vorbind, să deții o bicicletă electrică și să nu folosești deloc motorul, iar aceasta va funcționa foarte bine.

Acestea fiind spuse, motorul este foarte simplu de utilizat. Există variante care fac singure toată treaba, calculând cu ajutorul unui panou de comandă câtă putere trebuie să distribuie, pentru a te asista în timpul pedalării, în vreme ce altele sunt operate cu ajutorul unui buton on/off.

În mare parte a țărilor Uniunii Europene, inclusiv România, nu vei avea nevoie de niciun fel de permis de conducere pentru a putea pedala biciclete electrice care nu depășesc viteza maximă de 25 km/h, motiv pentru care mare parte a motoarelor întâlnite pe e-bike-uri sunt limitate la viteza mai sus menționată. Tot ce trebuie, este să știi să mergi pe o bicicletă normală, iar restul este intuitiv.

4. Versatile

Cu toate că modelele velo standard din prezent sunt destul de versatile, în comparație cu predecesorii lor, adăugarea unui motor electric pe o bicicletă care deja este foarte adaptabilă nu va face decât să îi mărească aria de utilizare.

Spre exemplu, pasionații de MTB-uri vor putea cu ajutorul unei biciclete electrice să străbată zone de off-road pe care până recent le-ar fi considerat prea tehnice pentru nivelul lor de antrenament. Acum, cu ajutorul motorului, vor putea traversa acea urcare agresivă de care se temeau.

Chiar și cei care cred că prezența unui sistem de automatizare scade nivelul de fitness oferit de bicicletă pot opri asistența oferită de motor, pentru experiențe asemănătoare cu cele trăite în șaua unei biciclete standard.

5. Întreținere scăzută

Întreținerea unei biciclete electrice necesită doar puțin mai mult timp în comparație cu una standard. Da, va trebui să ai grijă de toate aspectele ca în cazul unui model convențional, cum ar fi înlocuirea plăcuțelor și a discurilor de frână, a cablurilor și manetelor uzate etc., dar va trebui să faci și mentenanța motorului.

Aceasta nu este deloc una complicată, întreaga operațiune fiind prezentată în multe filmulețe pe internet și dovedindu-se a fi extrem de simplă în comparație cu cea a motoarelor de pe motociclete sau de pe mașini.

La ce va trebui, într-adevăr, să ai mai multă grijă este bateria. Aceasta trebuie golită și reîncărcată regulat, iar fără o utilizare corectă se poate defecta.

6. Economie de bani

Pentru cei ce doresc să utilizeze e-bike-ul pentru drumurile zilnice, avantajele financiare sunt unele bune. Chiar dacă pentru achiziționarea unei biciclete electrice de bună calitate vei cheltui ceva mai mulți bani față de un model standard, datorită distanței mari pe care o poți străbate, nu va mai trebui să îți scoți mașina din garaj, însemnând că vei economisi toți banii dați pe carburant, inspecție periodică, RCA etc.

Chiar și dacă nu ai mașină, dar abonamentul lunar la metrou, autobuz, tramvai tot va fi economisit, iar banii respectivi îi poți deduce din prețul de achiziție al bicicletei electrice.

Acum, după ce ai citit acest ghid de achiziție, cu siguranță ai mai multe informații în legătură cu bicicletele electrice. Chiar dacă la fiecare stil diferit de e-bike se poate vorbi despre componentele specifice, cum ar fi cadrul ce oferă o poziție mai aplecată în cazul road bike-urilor sau roțile mai groase tipice pentru fat bike-uri, aceste informații pot fi găsite tot pe site-ul nostru, în secțiunile dedicate fiecărui stil în parte.

În acest ghid s-a dorit captarea esenței unei biciclete electrice – componentele ei, prin ce se deosebește de alte biciclete și avantajele deținerii unui astfel de model. Citește în continuare și ghidul comparativ, în care vor fi prezentate pe scurt parte din informațiile enunțate aici, plus mai multe clasamente cu cele mai bune modele de biciclete electrice din anumite categorii. Totodată, pe site-ul nostru vei putea găsi și o secțiune de review-uri dedicată celor mai impresionante modele întâlnite la noi în țară. Acestea te vor ajuta în alegerea modelului preferat de e-bike.

Leave a Comment: