Ghid de achiziție pentru biciclete hibrid/trekking - www.review-biciclete.ro
www.review-biciclete.ro
Ajută-ne să creștem, DISTRIBUIE!
Ghid de achiziție pentru biciclete hibrid/trekking

Ghid de achiziție pentru biciclete hibrid/trekking

În acest ghid vei putea afla după ce trebuie să te uiți înainte de achiziționarea unei astfel de biciclete. Asftel, vei găsi informații detaliate cu privire la tipurile de biciclete trekking existente și ce specializări au, principalele materiale din care sunt fabricate cadrele, frânele întâlnite cel mai adesea, roți, cauciucuri, pedale etc.

Bicicletele hibrid (sau biciclete trekking, așa cum mai sunt ele numite) sunt considerate cam cele mai versatile modele de biciclete și reprezintă unul dintre cele mai adaptabile moduri de deplasare disponibile în ziua de azi.

Acest mijloc de transport se mișcă datorită pedalării realizate de tine, astfel că e bine să iei în considerare faptul că va trebui să faci efort fizic serios pentru a ajunge din punctul A în punctul B. Desigur, nu va fi niciodată la fel de rapid ca RATB-ul sau ca o mașină personală, pe linie dreaptă. Dar dacă iei în considerare faptul că poți ocoli destul de repede vehiculele care stau blocate la semafor la ora de vârf, se poate să ajungi la destinație mult mai repede decât cu oricare altă variantă de transport.

Poți folosit biciclete trekking pentru a pedala pe asfalt, pe drum mai puțin bun, cu gropi sau chiar și off-road, dacă dorești.

Astfel, pe lângă faptul că scapi de cozile din trafic, faci și un tip de mișcare ce are beneficii excelente pentru sistemul cardiovascular, câștigi banii pe care i-ai cheltui pe conbustibil sau pe abonamente la transportul în comun, plus cei pe care i-ai da pentru un loc de parcare.

Ca bonus, dacă într-adevăr te interesează mediul în care trăiești, și nu văd cum ai putea rămâne indiferent la el, folosind biciclete trekking (și nu numai, orice tip de vehicul fără motor e bun) nici nu vei mai polua orașele care și așa se sufocă.

Dar după ce ar trebui te uiți înainte de a achiziționa biciclete trekking? Haide să aflăm împreună în acest ghid de achiziție.

Modelele de biciclete trekking sunt la ora actuală unele dintre cele mai populare tipuri de biciclete printre cei care fac naveta către muncă pedalând, datorită mai multor beneficii, care vor fi prezentate în acest ghid.

Mai mult, vei descoperi diversele variante de biciclete trekking, caracteristicile lor specifice și spre ce model să te îndrepți, pentru a fi sigur că ai făcut alegerea corectă. Asta în special pentru că nu va fi o achiziție ieftină, dar în mod cert va fi una care îți va îmbunătăți stilul de viață.

Citește în continuare pentru a te asigura că vei lua o decizie informată, legată de alegerea noii biciclete trekking.

Ce sunt bicicletele hibrid?

Care sunt caracteristicile unei biciclete trekking?  Cu ce se deosebește aceasta de alte variante de biciclete?

Ce sunt bicicletele hibrid

Luându-te după caracteristicile specifice pentru biciclete trekking, simplu spus, ele sunt un hibrid între cursiere și biciclete mtb (mountain bike ).

Pentru clarificări, un mountain bike este o bicicletă care are multe viteze și roți destul de late, care poate fi, așa cum îi spune și numele, folosită foarte bine pe trasee de munte. Astfel, te vei putea relaxa pedalând pe cărări forestiere sau poți încerca experiențe ceva mai extreme, cum ar fi coborâri de pante agresive sau urcări pe crestele munților.

Pe de altă parte, cursierele sunt menite pentru a merge pe asfalt. În consecință, vei avea o poziție de pedalare mai orizontală, care este ideală pentru viteze mari, deoarece îți oferă o aerodinamică mai bună. Totodată, neavând atât de multe obstacole pe drum, nu vei avea nevoie să stai vertical în șa, pentru a vedea cum să le ocolești. Roțile sunt foarte înguste, în general între 25-30 mm, iar de cele mai multe ori pedalele vin cu sistem de prindere de încălțămintea sport, pentru un plus de putere de pedalare.

Partea pozitivă a unei cursiere este că datorită roților înguste au o aderență foarte bună pe asfalt, iar greutatea mică îți oferă posibilitatea de a merge cu viteze mari. Partea negativă este că vin cu rapoarte ale vitezelor destul de limitate din care poți alege și nu sunt ideale pentru urcușuri la un gradient ceva mai ridicat. Totodată, dacă se întâmplă în timpul plimbării tale să dai de o porțiune de drum neasfaltat, trebuie să ai grijă cum o gestionezi, pentru a nu cădea de pe șa.

Variantele de biciclete trekking se situează fix la mijloc între aceste două tipologii prezentate mai devreme. Astfel, vei putea rula rapid pe asfalt, mulțumită roților mai înguste decât în cazul mountain bike-urilor, dar vei avea disponibile și rapoarte de viteze specifice pozițiilor de pedalare ceva mai verticale, caracteristice traseelor off-road.

Deși situația este ceva mai complicată de atât, iar caracteristicile lor sunt complexe (lucruri ce vor fi prezentate în cele ce urmează), simplu spus, pot opta pentru biciclete trekking toți cei care nu știu exact între care dintre modelele mountain bike și cursiere să aleagă.

Cui îi sunt adresate aceste biciclete trekking?

Dacă variantele mtb sunt ideale pentru pedalare prin păduri, pe drumuri accidentate sau pe trasee de munte, iar semicursierele sunt dedicate deplasărilor rapide pe asfalt, cui i se adresează modelele de biciclete trekking? În ce scenariu ar putea fi ele utile?

Ei bine, răspunsul este unul cât se poate de simplu: ele sunt ideale pentru cei care vor să facă naveta către muncă în șa, făcând și fitness în același timp. Astfel, dacă locuiești în oraș și ai de gând să călătorești către muncă sau către alte zone urbane, atunci modelele de biciclete trekking sunt pentru tine.

Chiar dacă vrei să mergi pe asfalt, în oraș, nu este necesar să ai o poziție orizontală și să te deplasezi cu viteze amețitoare, având picioarele legate de pedale de fiecare dată când ieși din casă (așa cum se întâmplă în cazul bicicletelor de șosea). Totodată, asta nu înseamnă că nu vei vrea într-o după-amiază cu vreme plăcută să ieși la plimbare pe un traseu pe cărările unei păduri. Poate că vei vrea să îți petreci serile pedalând cu prietena pe nisip, pe plajă. Așadar, o cursieră s-ar dovedi inutilă în situațiile acestea, în vreme ce una dintre variantele de biciclete trekking ar fi mai bună în scop recreațional.

Anatomia unei biciclete trekking

Așa cum a fost prezentat mai devreme, o bicicletă hibrid este un compromis reușit între o cursieră și o bicicletă mtb. Așa că următoarea întrebare pe care ți-o pui este cum se traduce acest compromis, mai exact, cum arată modelele de biciclete trekking?

Primul lucru pe care îl observi uitându-te la ele sunt roțile înguste, asemănătoare unei biciclete de șosea, în general 700c (denumire specifică pentru roțile montate pe o bicicletă 29 inci).

Din punctul acesta de vedere, pare că seamănă cu o bicicletă de curse, dar diferența este făcută de poziția verticală de pedalare. Asta înseamnă că șaua va fi mai joasă decât ghidonul, comparabil cu un mtb. În același timp, ghidonul este drept, asemănător bicicletelor de munte.

Tipuri de biciclete trekking

Tipuri de biciclete de sosea

Biciclete trekking clasice

Biciclete trekking clasice

Aceste biciclete trekking sunt similare cu bicicletele tradiționale, dar ai o poziție de pedalare mai ridicată și mai relaxată.

Din punct de vedere al aspectului, ele arată old-school și în mod cert nu par fabricate pentru a fi folosite la viteze mari. În schimb, utilizatorul poate pedala în ritmul său și va aspira către o navetă relaxată spre muncă sau o plimbare în oraș în care să se destindă.

Aceste variante vin, de regulă, cu un coșuleț sau un suport pentru acesta, fiind astfel utile în cărarea cumpărăturilor în drumul spre casă sau a bagajului spre și de la job. La ce nu sunt ele folositoare, pe de altă parte, este viteza mare sau plimbarea pe trasee off-road.

Aceste biciclete trekking sunt dedicate persoanelor cărora le place să pedaleze ca hobby relaxant sau pentru deplasări nu foarte rapide.

Ai putea considera cruiserele sau bicicletele touring ca o subcategorie a acestor tipuri de biciclete trekking.

cruiserele sau bicicletele touring

În cazul lor, nu doar poziția este una verticală, dar și pedalele sunt poziționate ceva mai în față, astfel că vei fi nevoit să stai puțin lăsat pe spate. Sunt ideale pentru turele relaxate, pe o promenadă sau pe malul mării, urmărind răsăritul sau apusul soarelui.

Sistemul de transmisie nu este unul care să aibe multe viteze, iar frânele de multe ori pot fi de tip torpedo sau V-brake-uri.

Cauciucurile lor sunt ceva mai late, mai degrabă asemănătoare unui mtb, iar roțile vor avea cel puțin 26 inci. Vei găsi chiar variante de bicicletă 29 inci, cu care poți să părăsești promenada și să te plimbi pe nisip, dacă dorești.

Tipuri de biciclete de sosea

Biciclete trekking sport

O bicicletă hibrid sport este ceva mai orientată spre performanță și este proiectată astfel încât să fie rapidă și puternică pe mai multe tipuri de teren.

Biciclete trekking sport

Din punct de vedere vizual, aceste biciclete trekking pot arăta diferit, în funcție de destinația lor. Spre exemplu, parte din ele pot semăna mai degrabă cu o cursieră, astfel încât vor fi mai rapide pe drumuri asfaltate, dar nici nu vei cădea cu ele atunci când părăsești bitumul și treci pe pietriș, cum s-ar întâmpla în cazul unei biciclete de șosea.

Biciclete trekking sport

Pe de altă parte, există modele care au montate suspensii și cauciucuri mai late. Acestea din urmă sunt mai degrabă adaptate pentru ture pe teren accidentat și pentru urcări ale unor pante la gradient ridicat. Dar față de un mountain bike, vei putea pedala foarte bine și rapid pe asfalt, datorită lățimii mai mici ale cauciucurilor și a designului cadrului.

Cum să alegi din multitudinea de biciclete trekking pe cea ideală pentru tine?

Cu toate că poți împărți bicicletele hibrid în mai multe categorii, este bine să le privești ca pe o gamă de produse. Asta deoarece ai o varietate mare din care poți alege, unele biciclete înclinând balanța spre cursiere, în vreme ce altele aduc mai repede cu mtb. Astfel, înainte de a merge pe mâna oricărui model, trebuie să te gândești exact ce vrei:

  • Un mountain bike, care este capabil să meargă bine, la viteze decente și pe asfalt

sau

  • O bicicletă de curse cu care poți ieși de pe asfalt, fără să cazi de pe ea.

Cu alte cuvinte, trebuie să te decizi dacă ți-ar plăcea mai mult partea de viteză a bicicletei tale hibrid sau cea de off road.

Așadar, vei folosi bicicleta pentru a face naveta către muncă zilnic și doar ocazional vei ieși cu prietenii pe trasee montane? Sau o vei lua pentru a merge ori de câte ori ai timp prin munți, pentru că acesta este modul în care te relaxezi cel mai bine?

La ce trebuie să te uiți înainte de achiziționarea unei biciclete trekking

Un alt mod în care poți privi o bicicletă hibrid este să analizezi multitudinea de caracteristici pe care le are de oferit. Indiferent de categoria către care optezi, aceasta va veni cu o grămadă de extra opțiuni de care trebuie să ții cont.

În primul rând, este necesar să te uiți la forma bicicletei și cum va impacta aceasta celelelte piese care vin montate pe cadru. Generalități despre componentele principale ce se întâlnesc pe biciclete trekking vor fi prezentate în continuare.

Cuprins componente principale

Viteze

Vitezele de pe o bicicletă funcționează identic cu cele de pe mașină. Practic, îți oferă control asupra rezistenței și a puterii cu care aceasta răspunde acționării tale a pedalelor. Dacă vei crește vitezele, vei ajunge să depui un efort mai mare să rotești pedalele, dar te vei mișca înainte mult mai repede, în același timp. Pe teren drept, acest lucru este ideal, dar doar dacă ești suficient de antrenat și dacă ai destul de multă putere. Totodată, este ideal să ai bicicleta în trepte înalte atunci când te plimbi în condiții alunecoase sau când ești la vale.

Pe de altă parte, vitezele mai mici ale unei biciclete trekking îți vor permite să pedalezi mult mai repede, cu un efort considerabil inferior față de varianta de mai sus, care va genera și o forță mult mai mică. Altfel spus, va trebui să rotești de mai multe ori pedalele, pentru a străbate aceeași distanță. Aceste trepte inferioare sunt ideale pentru a urca dealuri sau pentru suprafețe moi, precum nisipul.

Este foarte important să poți schimba vitezele rapid, fără blocaje, pentru a putea alege varianta optimă scenariului în care te găsești. Astfel, vei putea adapta puterea și rezistența fiecărui teren în parte, fără să te obosești prea tare. Este de la sine înțeles că, cu cât ai mai multe viteze din care poți alege, cu atât vei putea face față mai multor situații pe care le poți întâlni pe traseu, în special pe zonele de off-road.

Dar ai grijă, cu cât ai mai multe viteze, cu atât ai mai multe variante din care poți alege greșit. Totodată, pinioanele se pot bloca, iar lanțul se mai întâmplă să sară câteodată, însemnând că va trebui să înveți să faci și puțină mentenanță de bază, fără să îți prinzi degetele.

Dacă ai de gând să folosești bicicleta mai mult pe teren drept, atunci nu are sens să te uiți după o transmisie cu multe viteze. După cum spuneam și mai devreme, este foarte important să te hotărăști cum vei vrea să utilizezi modelul de hibrid.

Tipuri de sisteme de transmisie

Există mai multe variante de sisteme de transmisie pentru care poți opta.

Astfel, poți alege modele:

  • Cu o singură viteză
Biciclete hibrid - sistem de transmisie cu o singura viteza

în care sistemul este alcătuit dintr-o foaie și un pinion. Nu ai alte opțiuni din care să alegi, iar această variantă este în general folosită doar pentru recreere;

  • Pe butuc

unde vitezele sunt incluse într-o casetă închisă, montată în spatele bicicletei. Vitezele nu se văd și sunt în număr de trei sau opt;

Biciclete hibrid sistem de transmisie pe butuc
  • CVT (Continuously Variable Transmission)

Mai există o variantă, nu foarte cunoscută publicului, numită CVT (Continuously Variable Transmission). Aceasta este folosită doar de compania NuVinci și îți oferă o manieră fluidă de schimbare a rezistenței, într-un interval anume. Deraiorul, dacă poate fi numit așa, este integrat în butucul roții din spate și reprezintă un sistem special de schimbare a vitezelor, fabricat doar de firma NuVinci.

Biciclete hibrid sistem de transmisie CTV

Americanii au inventat un sistem care oferă o rezistență mai ridicată sau mai scăzută rotind butonul shifter, cu toate că variantele de biciclete trekking vin cu un singur pinion. Așadar, poți schimba rezistența, datorită acestui butuc special, într-un anumit spectru predefinit.

Practic, atunci când rotești butonul shifter, nu vei simți sau auzi că schimbi viteza. Va fi, în schimb, asemănător pedalării pe biciclete de fitness din sala de forță. Viteza se va schimba fluid și continuu. Spre deosebire de transmisiile clasice, unde este bine să nu schimbi în sarcină, în cazul lui NuVinci poți modifica viteza chiar și atunci când pedalezi în forță.

Un alt avantaj, unul destul de important, este acela că poți schimba vitezele chiar și stând pe loc. Nu o poți face de la un capăt la altul – nu poți alege nici viteza maximă și nici pe cea minimă – dar aceste lucru reprezintă un mare avantaj dacă, de exemplu, te prinde culoarea roșie în șaua unei biciclete trekking, la semafor într-o viteză greșită. Pur și simplu treci la cea dorită, iar când se face verde pedalezi în continuare.

Biciclete hibrid sistem de transmisie CTV butonul shifter

Pentru a știi în ce viteză te afli, ai un display mic pe care se afișează, sub forma unui ciclist pedalând fie pe un deal, însemnând că atunci vei pedala mai rapid, la o intensitate mai mică, pentru a urca o pantă, fie unul pe un teren plat, dedicată vitezelor mari.

  • Cu deraior

Varianta cea mai cunoscută de transmisie. Astfel, pe față este montat un angrenaj pedalier, alcătuit din una, două sau trei foi de diverse dimensiuni cu un număr specific de dinți, iar pe spate vei avea caseta cu pinioane. Aceasta din urmă este la vedere și vine cu 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 sau 11 pinioane. Mulți producători ale sistemelor de transmisie caută soluții pentru montarea celei de-a 12-a viteze, fără să fie nevoiți să lățească prea mult caseta.

Biciclete hibrid sistem de transmisie cu deraior

Mare parte a bicicletelor hibrid utilizează varianta cu foi și pinioane, deoarece oferă cele mai multe opțiuni ale rapoartelor din care poți alege, corespunzătoare multitudinilor tipuri de teren pe care te decizi să ieși la plimbare.

Astfel, pentru a schimba foile sau pinioanele între ele se folosesc niște deraioare (sau schimbătoare), care transferă lanțul de pe un disc pe celălalt. Acest schimb este controlat printr-o manetă schimbător, care este montată pe ghidon.

Din păcate, ce trebuie să ții cont este că la acest tip de transmisie, lanțul se întâmplă să se mai blocheze sau să se rupă. Desigur, este foarte importantă calitatea și materialul din care sunt fabricate piesele, dar și întreținerea pe care o execuți. Este bine ca lanțul să fie curățat și gresat de fiecare dată când vii după o tură pe ploaie sau pe praf mult etc.

Materialul din care este făcut cadrul

Un alt lucru de care trebuie să ții cont este materialul din care este fabricat cadrul. Acesta are un impact direct asupra greutății, a rigidității dar și a controlului unei biciclete trekking. Cele mai comune variante sunt aluminiul și fibra de carbon.

Aluminiul este o variantă accesibilă, rezistentă la rugină și la coroziune și care se simte solid la pedalare. Partea rea este greutatea destul de mare, în special comparativ cu fibra de carbon, astfel că va trebui să depui un efort mai mare la urcările pantelor.

În altă ordine de idei, fibra de carbon este la rândul său rezistentă la rugină și la coroziune, dar ca un plus, este mai ușoară decât aluminiul. În același timp, reprezintă și varianta mai puternică și mai durabilă dintre cele două, însă modelele de biciclete trekking fabricate din carbon tind să fie mai scumpe decât cele din aliaj.

Pe lângă aceste două principale materiale, mai există variante de cadru de biciclete trekking fabricate din titan, un material foarte rezistent, dar extrem de scump, din oțel, care este sensibil la rugină și greu, dar și din bambus, plastic etc.

Suspensii

Suspensiile de pe biciclete trekking funcționează asemănător cu cele ale mașinilor. Rolul lor este de a face roțile bicicletei să acționeze precum un arc, astfel încât să preia șocurile la care va fi supusă bicicleta 29 inci a ta. Datorită acestui sistem, tu nu vei resimți loviturile și vei putea pedala pentru o perioadă mai lungă de timp și pe o distanță mai mare.

Suspensii biciclete trekking

Așa cum îți poți închipui, suspensiile sunt mai importante în special atunci când dorești să mergi pe off-road. Dacă te axezi către un hibrid dedicat turelor în oraș, poți alege o variantă cu furcă fixă. Dar dacă ideea ta de relaxare este ca după muncă sa mergi pe aleile neasfaltate din parc sau prin pietriș, atunci cu siguranță vei avea nevoie de un model cu suspensii. Totodată, pentru un confort sporit, vei putea achiziționa variante care au amortizoare incluse și în partea din spate a cadrului.

Variantele mai performante de furci vor veni cu posibilitatea reglării intensității amortizorului. Unele dintre ele, în special modelele mai ieftine, au un buton situat pe pistonul de pe partea dreaptă, care se reglează manual. În cazul celor mai scumpe și de mai bună calitate, această reglare se face hidraulic, iar butonul se regăsește pe ghidon, pentru un control mai bun și mai rapid în momentul pedalării.

Șaua

Șaua biciclete trekking

Șaua este foarte importantă vis-a-vis de confortul pe care îl ai în timpul pedalării. Vrei să fii în stare să mai stai jos după o tură de patru ore? Ei bine, atunci trebuie să ai grijă ca materialele din care șaua este realizată să fie de calitate și să aibă mult burete. Față de cele de pe cursiere, scaunele de pe biciclete trekking sunt mai late, unele având chiar un gel în componență, ce le face mai bune de stat pe ele.

Frâne

Din punctul de vedere al multor specialiști, frânele sunt cele mai importante piese de pe o bicicletă. Și pe bună dreptate. Degeaba ai cel mai ușor cadru și cea mai performantă transmisie. Dacă nu reușești să oprești bicicleta atunci când dorești, te vei lovi și te vei accidenta cu siguranță. În același timp, dacă nu sunt setate cum trebuie și te încetinesc prea tare se poate să te dezechilibrezi și să cazi. Așadar, sistemul de frânare are o utilitate aparte și trebuie să fie unul bun.

Variantele de frâne existente pe biciclete trekking sunt:

Frână în butuc

Reprezintă un sistem de frânare specific bicicletelor hibrid și celor de oraș. Este destul de apreciată pentru că, spre deosebire de frânele pe jantă, aici nu contează dacă roata se îndoaie puțin, ele vor frâna la fel de bine. Totodată, au o putere de frânare asemănătoare cu cele pe disc în condiții de ploaie și de umiditate.

Biciclete hibrid trekking frana in butuc

Acestea mai sunt numite și Torpedo brakes și sunt acționate pedalând spre înapoi, exact cum aveau Pegasurile atunci când eram copii, nemaifiind nevoie de cabluri, conectate la niște manete de care să tragi pentru a opri bicicleta. Problemele apar atunci când vrei să încetinești de la viteze mari de rulare, ele nefiind deloc eficiente în aceste situații. Drept urmare, sunt folosite mai mult pe biciclete trekking recreaționale și nu pe cele mai sportive.

Frână clasică cu saboți

Biciclete hibrid trekking frana clasica cu saboti

Ele mai sunt numite și V-brakes și reprezintă varianta cea mai ieftină si cea mai la îndemână dintre toate sistemele de frânare. Oprirea unei biciclete trekking se face direct pe jantă, cu ajutorul unor saboți montați de-o parte și de alta a roții, pe brațele pivotante ale V-brake-ului. 

Acționarea lor se face trăgând de o manetă de frână care se află pe ghidon. Când tragi de manetă, saboții strâng janta, încetinind viteza de rulare.

Un astfel de sistem prezintă următoarele avantaje:

  • preț redus, 
  • greutate mică,
  • plus că instalarea și mentenanța sunt ușoare și ieftine de efectuat.

Dezavantajele sunt date de condițiile de exploatare:

  • dacă atunci când este uscat afară ele funcționează bine, în condiții umede sau pe noroi, pietriș etc., situația se schimbă – ele își pierd mare parte a puterii de frânare. 
  • Totodată, din cauza faptului că sistemul de acționare este mecanic, printr-un cablu, cu timpul acesta poate ceda.
  • Un alt dezavantaj ar putea fi reprezentat de faptul că dacă jantele se îndoaie, va scădea dramatic și puterea de frânare

U-brake

în esență, ele sunt asemănătoare cu frânele V-brake, prezentând același principiu de funcționare: doi saboți, fixați de o parte și de alta a jantei, care la acționarea manetei frână, strâng janta, încetinind bicicleta.

Biciclete hibrid trekking frana U-brake

Diferența este făcută de faptul că cele două brațe pivotante ale U-brake-ului sunt montat direct pe furcă sau pe cadru, în vreme ce brațele sistemului clasic cu saboți vin fixați de un cadru-punte, care acesta se montează pe furcă cu ajutorul unui șurub. În prezent, acest tip de frână nu este unul foarte performant, din cauza zonei unde se găsește, adesea se va bloca cu mizerie și noroi, astfel că nu se prea folosește decât pentru biciclete BMX.

Dezavantajele folosirii lor sunt aceleași ca și la V-brake, plus problemele enunțate anterior.

Frâne pe disc – ocazional, pe modelele mai bune și mai scumpe, vei găsi inclusiv frâne pe disc. Acestea sunt de două tipuri: mecanice și hidraulice.

Frâne pe disc mecanice

Așa cum indică și denumirea, încetinirea bicicletei hibrid se face cu ajutorul discurilor, cu o acționare mecanică, printr-un cablu de frână, asemănător celui prezent pe V-brake. Atunci când acționezi maneta frână, aceasta transmite mișcarea prin cablu către un braț atașat sistemului de frânare de pe disc. Acest braț forțează plăcuțele de frână să strângă discul, pentru a opri roata.

Biciclete hibrid trekking frane pe disc mecanice

Avantajele unui astfel de sistem sunt greutatea mai scăzută ca modelul prezentat anterior și, față de U și V-brake, funcționează cum trebuie indiferent de condițiile de vreme și nici nu sunt influențate de eventualele îndoiri ale jantei. Instalarea se face repede și ușor.

Dezavantajele sunt date de puterea scăzută de frânare, ofertă relativ limitată a dimensiunilor discurilor și la fel ca la frânele cu saboți, riscul defectării cablului de frână.

Frâne pe disc hidraulice

Acestea sunt soluția ideală a celor care își doresc un sistem de frânare puternic, eficient și sigur, dar care au și banii necesari achiziționării lui. Reprezintă cel mai avansat sistem de încetinire pentru biciclete trekking în prezent.

Biciclete hibrid trekking frane pe disc hidraulice

Ca avantaje, se pot enumera puterea mare de frânare, existența unei game largi de modele, pe toate dimensiunile. Frânarea are loc hidraulic, așadar nu este nevoie de efort prea mare, oprirea nu este influențată de condiții meteo sau de starea jantei.

Dezavantajele sunt reprezentate de costuri mari, atât de achiziție, cât și de întreținere. Instalarea este dificilă, sunt compuse din piese mari, care se pot descentra destul de ușor, iar piesele de schimb sunt scumpe.

Roata

Roata unei biciclete trekking este alcătuită din jantă plus anvelopă.

Despre jante nu se pot spune prea multe. Ele reprezintă cercul care dă forma roții. Pe jantă se agață spițele, al căror rol este unul destul de important – acela de a prelua parte din șocurile cu care roata unei biciclete trekking are de-a face și de a nu permite acesteia să se îndoaie. 

Jantele pot fi simple, adică să aibă un singur perete, sau duble, cele cu doi pereți.

Biciclete hibrid trekking Jante cu un singur perete sau duble

Jantele simple sunt alcătuite dintr-un singur perete. Practic, sunt compuse dintr-o singură fâșie metalică din aluminiu sau oțel, a cărei margini sunt îndoite până se unesc cele două capete, care se sudează între ele. Desigur, procesul tehnologic în producerea jantelor simple pentru biciclete trekking este ceva mai complex de atât, dar varianta aceasta este una simplificată. Aceste modele sunt folosite pentru roțile acelor biciclete trekking ieftine.

Jantele duble reprezintă o evoluție în procesul de producție a roților. Acestea sunt mai rigide și mai rezistente ca cele simple, fiind compuse din doi pereți. Astfel, ele au un perete exterior, în care se fixează spițele și unul interior, între cameră și cel exterior.

Anvelopele modelelor de biciclete trekking sunt fie de 28 inci, fie varianta 700c, care reprezintă o denumire specifică pneurilor special adaptate acestor modele. Cauciucurile, la fel ca variantele de biciclete trekking, pot fi adaptate fie unui stil de pedalare off-road, prezentând profile mai adânci, fie unui stil de plimbare pe asfalt, asemănător cursierelor, unde profilele sunt subțiri.

Extra-uri

Desigur, unii producători vor veni cu propriile produse pe care să le încadreze la această categorie. Dar principalele componente extra de care vei avea nevoie sunt următoarele:

  • aripi de protecție împotriva noroiului;
  • un coșuleț în care să îți cari servieta în drum spre și de la muncă sau cumpărăturile atunci când pedalezi spre casă;
  • roți antifurt, care sunt mult mai greu de desfăcut și luat atunci când sunt legate de un stâlp cu un lanț corespunzător;
  • plus
    lumini și stopuri reflectorizante, în special dacă ai de gând să circuli și seara;
  • plus
    bidoane de apă, care se vor fixa în spațiile cu care sunt dotate în mod expres cadrele multor modele de biciclete trekking;
  • plus
    pentru persoanele orientate mai mult spre viteză, pedale care să se fixeze cu pantoful sport, pentru un mai bun randament la pedalare;
  • plus
    cască de protecție, fără de care nu este bine să ieși vreodată la plimbare! Aici nici nu încape discuție și nu mai are niciun sens să fie prezentate tristele statistici cu cicliști care anual dispar dintre noi din cauza faptului că, pentru un moment, au uitat voit sau nu, să își pună casca pe cap. Nu ieși la pedalat fără o cască de protecție!

Alegerea mărimii corespunzătoare

Mulți specialiști consideră că este al doilea cel mai important aspect în alegerea unei biciclete trekking (și nu numai), după sistemul de frânare. Motivul pentru această prioritizare este unul simplu: de frâne ai nevoie, pentru că altfel te vei accidenta cu siguranță, iar degeaba ai cele mai bune dotări pe un cadru excepțional, dacă nu încapi în el sau dacă trebuie să te întinzi la maximum și tot nu ajungi la pedale.

În alegerea mărimii potrivite, rolul cel mai apăsător îl are cadrul. Acesta spune multe lucruri despre dimensiunea generală a bicicletei hibrid și despre distanța dintre elementele individuale care vin fixate pe el.

Spre exemplu, distanța dintre pedale și ghidon și dintre ghidon și șa. Dacă alegi un cadru care este prea mare, te vei chinui să ajungi la pedale, atunci când stai în șa cu mâinile pe ghidon. În același timp, îți va fi greu să te urci în șa dar și să te dai jos de pe ea.

 Partea bună este că nu va trebui să găsești exact mărimea perfectă pentru tine. Alegerea unui cadru nu este ca atunci când te duci să îți cumperi o pereche de pantofi sport și dacă sunt mai mari cu 0.5 cm nu îți vin. Aici lucrurile sunt ceva mai simple, dimensiunile multor producători fiind în număr de doar trei: S, M și L. 


Numai marile firme ce fabrică biciclete vor avea mai multe mărimi, care vor fi prezentate în tabelul următor:

Tabel mărimi biciclete 

Biciclete bărbați

Biciclete femei

Înălțimea utilizatorului

Mărime cadru

Înălțimea utilizatorului

Mărime cadru

cm

inci

mărime

cm

inci

mărime

148-158

13-14

XS

148-158

13-14

XS

158-168

15-16

S

158-168

15-16

S

168-178

17-18

M

168-178

17-18

M

178-185

19-20

L

178-185

19+

L

185-193

21-22

XL

193-198

23-24

XXL

Dacă se întâmplă ca înălțimea ta să se regăsească între mărimile cadrului, mergi către varianta mai mică. Astfel, cu o ajustare a tijei de șa și din înclinarea ghidonului, vei adapta perfect bicicleta trekking dimensiunilor tale. Pe modelul mai mare, va fi mai dificil de realizat această adaptare.

Diferențele între biciclete trekking femei și cele de bărbați

Diferente biciclete hibrid trekking femei si cele de barbati

Așa cum ai putut observa și din tabelul anterior, modelele de biciclete trekking pentru femei au dimensiuni ale cadrelor ceva mai reduse ca cele ale bărbaților. Ca o medie, femeile sunt mai mici ca bărbații, motiv pentru care și o bicicletă 29 inci dedicată lor va fi mai mică.

Vei putea observa, totodată, și unele diferențe care țin de design-ul cadrului. Astfel, cadrul unei biciclete trekking care este dedicată mai degrabă plimbărilor casual, nu va avea un top bar drept, ci unul oblic, îndreptat spre angrenaj. În acest mod, bicicleta va putea fi încălecată și de persoanele cu picioare mai scurte și va putea fi folosit și de femeile care poartă fuste.

Forma barei superioare îndreptate spre pedalier este ca o ștampilă a bicicletelor femei, din toate timpurile. Încă de când s-au inventat modele de oraș special dedicate ciclistelor, s-a ajuns la concluzia că acest design al cadrului este perfect pentru sexul frumos. Motiv pentru care, nu prea vei vedea bărbați care să pedaleze pe astfel de biciclete.

În același timp, pe lângă direcția aceasta oblică, modelele de biciclete trekking pentru femei vor avea top bar-ul mai scurt ca cel de pe biciclete bărbați, inclusiv variantele mai agresive, dedicate vitezelor mari. Acest lucru se întâmplă pentru ca până și persoanele care au brațele mai scurte și umerii mai înguști să poată ajunge fără probleme la ghidon, nemaifiind nevoie să se aplece prea tare spre înainte.

Șaua va fi și ea ceva mai diferită pentru biciclete femei, față de variantele existente pe versiunile de bărbați ale aceleiași biciclete 29 inci. Este lesne de înțeles că datorită pelvisului mai lat, femeile vor avea nevoie de o șa adaptată fizionomiei lor, față de varianta îngustă a bărbaților.

Nu în ultimul rând, ghidonul este mai îngust, în cazul variantelor folosite de femei. Astfel, ca o medie, un ghidon de pe o bicicletă bărbați are lățimea de 42 - 44 cm și doar 38 - 40 cm, în cazul celor de femei. Desigur, acest lucru se datorează lățimii diferite ale umerilor.

Extra-uri, specifice doamnelor, cum ar fi culori foarte vii, roz spre exemplu, fluturași lipiți de cadru, orice lucru la care se pot gândi pentru a îmbunătăți din punct de vedere vizual bicicleta.

Cei mai buni producători de biciclete trekking

Bineînțeles că bicicletele pot varia de la producător la producător și de la model la model. Se poate ca după un research amănunțit al componentelor ce ar trebui să fie montate pe cadrul unei biciclete trekking, să crezi că ai găsit varianta perfectă pentru tine, pentru ca apoi să intri să citești numai review-uri negative despre modelul respectiv. Sau să nu fie dedicat stilului tău de pedalare.

Exact așa cum a fost prezentat și la începutul acestui ghid de achiziție, cel mai important aspect în alegerea unei biciclete trekking este utilitatea sa și cum vei vrea tu să folosești bicicleta respectivă. Variantele sunt multiple: poți găsi unele tipuri care vor fi laid back, dotate cu un scaun cu spătar, foarte confortabile și asemănătoare modelelor de Harley Davidson, ideale strict pentru recreere.

În același timp, poți alege între biciclete trekking dedicate în special mersului rapid, pe stradă, sau altele mai bune pentru turele prin păduri și drumuri neasfaltate. La ce trebuie să te gândești atent înainte de a face o alegere este modul în care vei vrea să pedalezi pe bicicleta aleasă.

Odată această decizie luată, te poți îndrepta către unii dintre marii producători de astfel de modele, printre care: Trek, Giant, Specialized, Diamondback, Cannondale, Schwinn, Fuj, SixThreeZero etc.

În ghidul comparativ de pe site-ul nostru vei putea afla mai multe informații cu privire la cele mai bune biciclete trekking ce se încadrează în anumite limite de preț, dar ca idee, Diamondback-ul va veni cu modele de calitate superioară, la prețuri nu exagerat de mari, specializate pe specificații asemănătoare cu cele ale unor biciclete mtb.

Pe de altă parte, SixThreeZero fabrică mai mult modele dedicate turelor relaxante, biciclete trekking clasice, cu poziții de pedalare verticale.

În funcție de stilul tău, vei putea opta și pentru una dintre firmele ce produc astfel de modele.

Lasa un comentariu: